Keunikan Negara Turki

Selat Bosphorus Kali ni pulak aku nak cerita mengenai keunikan negara Turki. Yang pertama sekali negara ni ada dua bahagian satu bahagian Asia dan satu lagi bahagian Eropah. Bayangkan aku buat lawatan dua benua, aku turun di Airport Sabiha Gokcen di benua Asia lepas tu dengan gaya tenangnya aku naik feri pulak ke benua Eropah.

Selain itu banyak keunikan negara Turki ni. Antaranya terdapat banyak destinasi pelancongan yang mendapat status “World Heritgae Sites” ala George Town di Pulau Pinang pun ada jugak la. Diantara bandar yang aku lawati semasa di Turki ialah, Istanbul (wajib), Nevsehir, Konya, Denizli, AydIn dan Selcuk. Setiap bandar yang aku lawati ada keunikannya tersendiri, meh nak cerita.

Aku mulakan dengan Nevsehir, di Nevsehir ni keunikannya ialah bentuk muka buminya yang terletak di suatu tempat, namanya Cappadocia.

Keunikan Cappadocia
Replika bentuk muka bumi Cappadocia

Yang ni replika ja. Apa yang uniknya, boleh tak banyangkan batu-batu dipahat untuk dijadikan tempat persembunyian yang lengkap dengan rumah dan gereja, memang lengkaplah macam sebuah bandar “The lost world of Tambun” tapi yang ni bukan Tambun.

Cappadocian House
Cappadocia

Ni dia rumah yang aku maksudkan. Unikkan?

Setakat tu ja. Lepas tu aku bergerak ke Konya satu lagi bandar yang unik. Nak tahu apa yang uniknya? Di sinilah lahirnya tarian yang pusing2 tu atau nama lainnya tarian Sufi. Di Konya aku menginap di Madrasah, sama jugak di Istanbul.

Tarian pusing2. Tarian Sufi

Selain tu aku melawat ke Makam pengasas ajaran sufi ni, Sheikh Jalalluddin ar-Rumi.

Mevlana Muzesi
Muzium Mualana menempatkan makam pengasasnya

Di Konya aku banyak belajar mengenai Risalah an-Nur (apa tu?) dan juga Sejarah Turki Utmaniyyah serta bagaimana keadaan Islam di Turki sekarang. Memang pengalaman yang best sangat, tak boleh dapat kalau pegi dengan tour agensi nih.

Lepas Konya aku ke Denizli, naik bas berjam-jam barulah nak sampai (10 jam dalam bas), lepas tu lalu pulak kawasan pergunungan, memang tak senang aku nak tidor. Sampai kat sana ada kawan aku, orang Turki datang sambut, sampai ja madrasah terus aku tidur, letih!!!

Apa yang uniknya di Denizli ialah Pamukkale. Pamukkale merupakan gabungan dua perkataan iaitu Pamuk (Kapas) dan Kale (Istana), kita belajar bahasa Turki sikit ye. Apa yang Istana Kapasnya? Jom terjah.

Pamukkale

Pamukkale

Beginilah rupa bentuk muka buminya yang sangat unik. Cantik kan?

Pada hari aku sampai di Denizli (Pamukkale), pada hari yang sama jugak aku bergerak ke Selcuk. Jom kita tengok apa yang menarik di Selcuk.

Hadrian Gate

Hadrian Gate, Ephesus

Di Selcuk ni terletak sebuah kota lama, iaitu Ephesus dan di dalam kota purba tu lengkap dengan stadium dan juga Hadrian Gate. Gambar kat atas tu ialah library. Fuh zaman purba pun dah ada library memang mantop la depa ni…

Lepas Selcuk aku balik semula le Istanbul. Di Istanbul ni teramat banyak la tarikanya. Mana tak nya, saiz ISTANBUL 20 kali saiz KUALA LUMPUR, populasi Istanbul SAHAJA seramai 20 Juta orang. Kalau Malaysia baru 25 Juta, bayangkan betapa sesaknya Istanbul. Sempoi tak?

Di antara tarikan utama Istanbul ialah Masjid Biru dan Hagia sofia. Itu tarikan utama yang lain2 macam Istana Dolmabache, Spice Bazar, Grand Bazar, memang tak larat la nak list. Keunikan Istanbul pula, kat sana tak sampai 100 meter ada masjid, sana masjid sini masjid, masjid merata2 tempat, memang banyak yang tak terkata.

Ok setakat tu la… aku pun dah letak bawak hampa (anda semua) jalan2 kat Turki ni. Selamat berehat.

Regards,


Muhammad Saffuan Bin Jaffar

About msaffuanj

Aku seorang insan biasa yang ingin berkongsi cerita dengan anda semua
This entry was posted in Turki and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

