Memandu Di Malaysia

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kita boleh tengok bermacam-macam kesalahan lalulintas ketika memandu. Percaya la, dulu balik kampung (dari Penang ke Perlis) lebih 20 jenis kesalahan lalu lintas aku berjaya rekod. Contohnya di Seberang Perai, lori lebih muatan dan lepas banyak asap hitam. Kalau di Kubang Pasu-Jitra, bawak motor lawan arus, dengan tak pakai helmet. Aku pernah naik bas hanya 3 jam 30 minit dari Pulau Pinang ke Puduraya, mak aku pun macam tu jugak. Bayangkan macam mana punya pecut.

Malam ni aku berkesempatan merakamkan beberapa pekara yang aku paling sakit hati dan paling aku geram ketika memandu. Di simpang 3, aku nak belok kanan, kereta dari arah kanan tak bagi “signal” nak masuk simpang, kita punya la tunggu macam pokok nyok, susah sangat ke nak bagi signal? Atau beli kereta mahal-mahal tak beli sekali dengan lampu signal?

Cuba tengok kat bawah ni

Memang la nampak dia nak masuk tepi, tapi kita sure ka?

sah masuk memang jadi amalan pemandu ni kot, berat nak bagi signal

Kereta belakang kereta tadi pun sama saja perangai. Memang tabiat orang kita tak suka bagi signal?

Itu yang sempat aku ambik gambaq, satu hari surelah mesti jumpa paling kurang pun 5 buah kereta tak bagi signal waktu nak masuk simpang. Sangat menyusahkan orang, yang kedua aku geram, bawak motor waktu malam tak bukak lampu. Perangai macam ni banyak aku tengok di kampung-kampung, pak cik yang baru balik masjid bawak motor atas jalan tak pakai helmet lepas tu tak bukak lampu motor jalan dah la gelap, tak sayang nyawa? Kat bawah ni boleh tengok satu contoh di Sungai Nibong,

Kalau bawak motor waktu malam jangan bukak lampu tau! Jimat lektrik, agak-agak la… bahayakan nyawa sendiri

Pemanduan berhemah di Malaysia yang kita katakan ramah mesra, sopan santun amat teruk sekali. Kita ada jalan raya yang elok dan baik tapi bawak kenderaan cukup merisaukan hati pemandu berhemah yang lain. Tolonglah wahai rakyat Malaysia, jadilah pemandu yang berhemah tinggi, jangan nak tunggu abang polis bagi sama atau nyawa sendiri melayang.

Lampu trafik bernombor. Kalau ada nombor senang, senang untuk apa? Ada masa lagi untuk pecut atau sedia untuk berhenti? Fikir-fikirkan lah. Jangan bila kena saman dengan polis baru nak cakap banyak.

Advertisements

About msaffuanj

Aku seorang insan biasa yang ingin berkongsi cerita dengan anda semua
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s