Setem Percuma

Assalamualaikum dari penulis,

Pada tengah malam yang dingin ni aku nak berkongsi sesuatu, tapi aku nak pesan dulu sebelum aku nak mula cerita. Bak kata pepatah Melayu ” Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan Sempadan”.  Petang tadi aku belek-belek surat yang aku terima dulu. Aku ternampak la setem Bunga Kertas yang cantik nih, setem 60sen.

Cantik tak setem ni?

Kalau dibaca pada tajuk, aku bukan nak cerita pasai setem ni cantik la… hobi kumpul setem la… tapi macam mana nak dapatkan “setem percuma”? Aku ingat lagi waktu aku dalam umur 8 tahun, teknik setem percuma ni ada orang yang ajar kat aku. Mudah saja nak dapat benda free nih, kena ada otak kuning sikit. Modal tak banyak, guna minyak rambut “code 10” atau minyak zaitun pun dah on projek nih. Step dia, sapukan minyak pada setem sampai dakwat garisan yang macam ombak tu hilang… Dah tak payah nak keluar modal 60sen.

Setem yang kita terima, tengok dakwat berombak tu ada lagi

tada… dah hilang, sapu dengan minyak ja dah boleh guna balik…

Dengan nih kita boleh hantar surat dengan percuma tak payah nak bayar duit setem. TETAPI… Allah s.w.t perhatikan apa yang kita buat. 60sen kalau kat dunia ni kecik ja, sanggup nak bayar 60sen yang akhirat punya? Ni satu bentuk penipuan dan satu bentuk kezaliman “meletakkan setem yang telah digunakan pada bukan tempatnya”. Ingat postmen tu buat kerja free? Ingat semua kos penghantaran semuanya free? Fikir-fikirkanlah atas semua tindakan kita. Jangan marah ya, dan aku nak kongsi mengenai setem di UK.

Gambar Queen ja yang ada, corak lain aku tak pernah tengok

Aku test minyak kat setem UK, apa hasilnya? Dakwat cop tu tak keluar la pulak! Tak sama dengan setem Malaysia, aduh baru niat nak buat (acah je). Aku rasa Pos Malaysia kena ambil tahu mengenai benda ni, kalau tak rugi la. Katakan 1 orang buat setem 60sen, dan aku agak-agak, paling kurang pun ada 6000 orang  yang buat “setem subsidi”. 6000 orang x 0.60sen = RM3600 (kerugian yang di alami). Itu anggaran saja, aku tak tahu la berapa ramai yang buat.

Setem yang terbesaq aku pernah tengok. 9 Kali ganda saiz setem uk yang kecik tu…

Kalau nak koyak setem tu tak boleh tu… macam roadtax kereta, kalau koyak hancur, sama hancur dengan hati penerima “setem subsidi/setem percuma”. Kepada yang dah buat tu sudah la, insaflah 60sen ja, yang cuba nak buat lepas baca artikel ni, aku ingatkan dari awal lagi, jangan cuba mencari jalan mudah yang tak diredhai Allah. Ok jumpa lagi nanti aku cerita benda lain pulak.

Yang Benar

Muhammad Saffuan

Advertisements

About msaffuanj

Aku seorang insan biasa yang ingin berkongsi cerita dengan anda semua
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s